Betere leraren voor onze kinderen

Wanneer mensen leren wat Neuro-Linguïstisch Programmeren (NLP) voor hen kan betekenen, is hun eerste reactie vaak dat NLP ideaal is om aan jonge kinderen te leren. Dat dacht ik ook toen ik in 2000 voor het eerst de goede versie van NLP leerde kennen bij Richard Bandler in de VS en Mexico. Wat een hoop ellende met vrienden, ouders, leraren, maar vooral met vriendinnetjes had ik kunnen voorkomen op mijn vijftiende wanneer ik NLP me toen al eigen had gemaakt.

Vandaar dat Kate Benson, International Director for Education van The Society of NLP, zoiets slims heeft bedacht. In plaats van NLP persoon voor persoon te leren, geef je het aan leraren mee die het dan doorgeven aan tientallen, zo niet honderden kinderen. Op die manier bereik je veel meer mensen. Nu weet ik wel dat er vandaag de dag veel meer aan sociale en psychologische vaardigheden wordt gedaan dan vroeger, maar er kan nog zoveel en er zijn nog grote slagen te maken.

Overigens geldt dat niet alleen voor leraren in alle lagen van het onderwijs, maar bijvoorbeeld ook voor (NLP) trainers. Na mijn eigen training bij Kate, merkte ik bijvoorbeeld dat ik veel kritischer was over mijn eigen cursusdagen. Hierdoor is het niveau nog meer omhoog gegaan omdat Kate mij duidelijk heeft gemaakt dat het in trainingen voornamelijk gaat over wat de deelnemers leren in plaats van wat je als trainer kwijt wil. De briljante NLP trainers training van Richard Bandler zorgt ervoor dat je relaxed, vanuit je onbewuste en charismatisch leert trainen. Maar de focus ligt daar op wat jij als trainer kan en doet. Met het werk van Kate wordt deze focus verplaatst naar wat een student of leerling daadwerkelijk leert. Dat is een belangrijke stap die belangrijk is om onder de aandacht te brengen. Zowel bij trainers als leraren.